Zadbaj o rozwój mowy Twojego dziecka.
Poniżej przedstawiono najbardziej charakterystyczne etapy rozwoju mowy dziecka.
Warto, aby rodzic przyjrzał się im bliżej i sam ocenił, czy nabywanie systemu językowego przez jego dziecko przebiega w sposób harmonijny. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się w indywidualny, osobliwy dla siebie sposób, dlatego podane niżej granice wieku mogą być nieco zmienne.
Kolorem zaznaczono najważniejsze etapy nabywania mowy, których wystąpienie jest warunkiem dalszego jej rozwoju!!!
Wiek w miesiącach | Rozwój Mowy |
2 | – skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej, – początki naśladownictwa (np. dziecko otwiera buzię wtedy, kiedy Ty to robisz) – płacz, piszczenie, dźwięki podobne do gruchania gołębia, – pierwsze samogłoski, |
3 | – odpowiadanie uśmiechem na uśmiech, |
4 | – gaworzenie – wypowiadanie sylab typu PA, MA, BA, – wsłuchiwanie się w wypowiedzi osób dorosłych, |
6 | • gaworzenie samonaśladowcze (powtarzanie tych samych sylab, np. BA BA BA) – dziecko słyszy swoje realizacje dźwięków i je powiela, |
8 | – rozumienie wypowiedzi o charakterze emocjonalnym – dziecko rozumie proste treści połączone z ujawnianiem emocji w głosie oraz poprzez mimikę, |
9 | • gest wskazywania palcem – dziecko kieruje naszą uwagę w wybraną stronę, podąża wzrokiem za naszym wskazaniem, |
10 | – kształtowanie się intencji komunikacyjnej – dziecko zauważa, że konkretne dźwięki, w odpowiednich sytuacjach mają moc sprawczą, np. PA, NU NU, AM itp., • słowa zbudowane z sylab otwartych, np. MAMA, TATA, BABA, |
12 | – rozumienie prostych poleceń typu DAJ, ZRÓB PA, – powtarzanie i wypowiadanie prostych, bliskich dziecku słów, |
Wiek w latach | Rozwój mowy |
2 | – stały wzrost słownictwa, – dominacja wypowiedzi jednowyrazowych – dziecko posługuje się pojedynczymi wyrazami, • początki wypowiedzi dwuwyrazowych – do ukończenia 2 lat dziecko MUSI łączyć dwa wyrazy ze sobą, np. MAMA DAJ, TATA AM, LALA PI (śpi) – wymowa jest niewyraźna, – początki deklinacji i koniugacji – dziecko zaczyna odmieniać rzeczowniki i czasowniki, np. NIE MA MISIA, KOT ŚPI, TY CHODŹ, – rozumienie prostych zdań – dziecko wykonuje proste polecenia słowne, np. PRZYNIEŚ BUTY, DAJ LALI JEŚĆ, |
3 | – stały wzrost słownictwa, • w zakresie systemu fonetyczno – fonologicznego: brak samogłosek nosowych i spółgłosek dziąsłowych – Ą, Ę, SZ, Ż, CZ, DŻ, R, pozostałe głoski dziecko realizuje prawidłowo, – budowanie zdań pojedynczych i złożonych, np. LALA JEST CHORA. JA TAŃCZE I OLA TAŃCZY. PÓJDZIEMY NA SPACEREK, BO ŚWIECI SŁOŃCE, – językowe funkcjonowanie społeczne – dziecko wie, że dzięki językowi może nawiązywać kontakt z innymi, |
4 | – bogacenie słownictwa, • pojawienie się głosek dziąsłowych – SZ, Ż, CZ, DŻ, – rozwój narracji – dziecko buduje dłuższe wypowiedzi, potrafi opowiedzieć krótką historyjkę, – duża ilość zadawanych pytań, zwłaszcza DLACZEGO?, – nazywanie relacji przestrzennych, czasowych i przyczynowo – skutkowych – używanie słownictwa typu NA, POD, OBOK, W, PRZEDTEM, POTEM, BO, PONIEWAŻ, – słownictwo emocjonalne, abstrakcyjne – dziecko nazywa emocje i uczucia, |
5-6 | • pełny zasób głosek – łącznie z najtrudniejszym R, – budowanie spójnych, dłuższych tekstów, – wzrost kompetencji komunikacyjnej – dziecko potrafi nawiązać rozmowę, w celu uzyskania konkretnego celu. |